Bilkent Üniversitesi
Makine Mühendisliği Bölümü
Lisans programı, öğrencilere makine mühendisliği ve sistem mühendisliğine giriş dersleri aracılığıyla, makine mühendisliğinin temel unsurlarını, tasarım ve imalat süreçlerini ve mühendislikte bilgisayar becerilerinin önemini tanıtmak suretiyle başlamaktadır. Programın ikinci yılında, makine mühendisliğine ilişkin konular bütünleşik bir yaklaşımla ayrıntılı olarak ele alınmaktadır. Bu kapsamda termodinamik, akışkanlar mekaniği ve ısı transferi ile bütünleştirilerek, mekanik ve malzemeler de eşgüdüm içerisinde incelenmektedir. Bu yaklaşım, üçüncü sınıfta da devam etmekte olup, dinamik dersi kontrol konuları ile birlikte ele alınmaktadır. Öğrenciler, öğrenimlerinin her yılında, dersler veya projeler aracılığıyla tasarım ve imalat süreçlerini deneyimlemekte; bu süreçte hem uygulamalı çalışmalara hem de bilgisayar destekli tasarım ve imalat uygulamalarına tabi olmaktadırlar.
Bir bütün olarak müfredat, daha öncekiler üzerine inşa edilmiş entegre ve ileri kurslardır. Eğitim programlarımız koordine bir şekilde laboratuar, tasarım ve hesaplama faaliyetlerini içerir. Temel makine mühendisliği derslerinin yanı sıra diğer gerekli çalışmalar ile başarılı bir şekilde tamamlanması öğrencileri son yıl makine mühendisliği tasarım kurslarına hazırlar. Bu, öğrencilerin genellikle endüstri tarafından desteklenen ve çalışan bir prototip ürettiği büyük bir tasarım projesi üstlendikleri bir yıla yayılan iki kursun bir dizisidir. Müfredat, modern laboratuvar tesisleri tarafından desteklenmektedir.
Bilkent Üniversitesi Makine Mühendisliği lisans programının misyonu, öğrencilere mühendisliğin bilimsel ve uygulamalı temellerinde geniş kapsamlı bir eğitim ve problem çözme, tasarım ve iletişim becerilerinde sağlam bir temel oluşturma yoluyla öğrenme ve entelektüel gelişim için zengin bir ortam sağlamak Bireysel kariyer hedeflerinin zorluklarını sürdürmeleri ve karşılamaları gerekecek. Program, gelecekteki mühendisleri yaşam boyu öğrenen kişiler olarak öngörüyor ve onları toplumsal ihtiyaçlara hizmet ederken sorumlu kararlar alabilecekleri küresel ortam için hazırlıyor.
Bilkent Üniversitesi Makine Mühendisliği lisans programının amaçları:
1. Öğrencileri bireysel kariyer yollarına hazırlamak ve mühendislerin karşılaştığı hızla değişen teknolojilere uyum sağlama yeteneğini geliştirmek.
2. Öğrencilerin, kendilerini esnek bir müfredat ve disiplinlerarası araştırma fırsatları ile zenginleştirilmiş yüksek kaliteli ve titiz bir makine mühendisliği eğitimi yoluyla, çok disiplinli ortamlarda yenilikçi problem çözücüler ve liderler olarak ayırt etmelerine yardımcı olmak.
3. Öğrencilere kişisel ilgi, tasarım ve takım çalışması deneyimlerinin yönlendirilmesinde yol gösterme ve önemli bir uygulamalı deneyim yaşama fırsatı sunmak
Makine Mühendisliği programı aşağıdaki ABET öğrenci çıktılarını benimsemiştir:
Çıktı | Açıklama |
1. | Mühendislik, bilim ve matematik ilkelerini uygulayarak karmaşık mühendislik problemlerini tanımlayabilme, formüle edebilme ve çözebilme yeteneği. |
2. | Kamu sağlığı, güvenliği ve refahını, ayrıca küresel, kültürel, sosyal, çevresel ve ekonomik faktörleri göz önünde bulundurarak, belirlenmiş ihtiyaçları karşılayan çözümler üretmek amacıyla mühendislik tasarımını uygulayabilme yeteneği |
3. | Çeşitli paydaş ve dinleyici gruplarıyla etkili bir şekilde iletişim kurabilme yeteneği |
4. | Mühendislik durumlarında etik ve mesleki sorumlulukları tanıyabilme ve mühendislik çözümlerinin küresel, ekonomik, çevresel ve toplumsal bağlamdaki etkilerini göz önünde bulundurarak bilinçli yargılarda bulunabilme yeteneği |
5. | Üyeleri birlikte liderlik sağlayan, işbirlikçi ve kapsayıcı bir ortam yaratan, hedefler belirleyen, görevleri planlayan ve amaçlara ulaşan bir takım içinde etkili bir şekilde çalışabilme yeteneği. |
6. | Uygun deneyler geliştirebilme ve yürütebilme, verileri analiz edip yorumlayabilme ve mühendislik muhakemesi kullanarak sonuç çıkarabilme yeteneği. |
7. | Gerekli olduğunda yeni bilgi edinebilme ve bunu uygun öğrenme stratejilerini kullanarak uygulayabilme yeteneği |
Akademik Yıl | Hazırlık Sınıfı | 1. Sınıf | 2. Sınıf | 3. Sınıf | 4. Sınıf | Toplam Lisans Öğrencisi | Mezunlar |
2009-2010 | 49 | 39 | 79 | ||||
2010-2011 | 72 | 82 | 22 | 176 | |||
2011-2012 | 89 | 88 | 67 | 22 | 266 | ||
2012-2013 | 93 | 108 | 84 | 54 | 22 | 361 | 18 |
2013-2014 | 93 | 120 | 118 | 64 | 53 | 448 | 46 |
2014-2015 | 82 | 120 | 136 | 90 | 59 | 487 | 57 |
2015-2016 | 83 | 136 | 115 | 117 | 80 | 531 | 78 |
2016-2017 | 86 | 133 | 128 | 106 | 110 | 563 | 87 |
2017-2018 | 85 | 100 | 135 | 118 | 105 | 543 | 79 |
2018-2019 | 84 | 100 | 102 | 130 | 115 | 531 | 79 |
2019-2020 | 66 | 115 | 104 | 96 | 133 | 514 | 94 |
2020-2021 | 76 | 99 | 111 | 100 | 108 | 494 | 87 |
2021-2022 | 58 | 118 | 95 | 103 | 99 | 473 | 71 |
2022-2023 | 62 | 104 | 112 | 84 | 111 | 473 | 79 |
2023-2024 | 64 | 111 | 100 | 103 | 83 | 461 | 65 |
2024-2025 | 65 | 107 | 117 | 82 | 100 | 471 | 68 |
Ders | Ders İsmi | Mevcut Ön Koşul |
ME 101 | Makine Mühendisliğinin Temelleri | (none) |
ME 211 | Termo-Akışkanlar Mühendisliği I | MATH 101 and ME 101 and PHYS 101 |
ME 212 | Termo-Akışkanlar Mühendisliği II | MATH 102 and ME 211 |
ME 231 | Mekanik ve Malzemeler I | MATH 101 and ME 101 and PHYS 101 |
ME 232 | Mekanik ve Malzemeler II | MATH 102 and ME 231 |
ME 299 | Yaz Stajı I | ME 211 and ME 231 |
ME341 | Dinamik ve Kontrol I | (MATH 240 and ME 231) or (MATH 242 and ME 231) |
ME 342 | Dinamik ve Kontrol II | (ME 341 and MATH 220) or (ME 341 and MATH 241) |
ME 371 | Ölçme ve Enstrümantasyon | ME 341 and ME 384 |
ME 381 | Tasarım ve İmalat | CHEM 201 and ME 231 |
ME 384 | Mekatronik Sistemler | PHYS 102 and (MATH 225 or MATH 240 or MATH 242) and (CS 114 or CS 115) |
ME 399 | Yaz Stajı II | ME 212 and ME 342 and ME 371 and ME 381 |
ME 485 | Proje Seçmeli I- Tasarım Projesi I | (ME212 and ME341 and ME371 and ME381) and (ENG400 or ENG401) |
ME 481 | Proje Seçmeli I-Makine Mühendisliği Tasarım I | (ME 212 and ME 381 and ME 342 and ME 384) and (ENG 400 or ENG 401) |
ME 482 | Proje Seçmeli II-Makine Mühendisliği Seçmeli II | (ME 481) |
ME 486 | Proje Seçmeli II-Tasarım Projesi II | ME 342 and ME 384 and ME 485 |